Nederland, Noord Holland

HMS E 47

1 / 3

L ijmuiden

7-6-14

Laatst gedoken op die andere onderzeeer E-36 , wat een prachtig gezicht dik 20 meter zicht

15 m Zicht
15 °C - m

De E 47 is een Engelse onderzeeër uit de Eerste Wereld Oorlog, die waarschijnlijk op een mijn is gelopen. Het schip zonk op 20 augustus 1917. Het ligt op de kiel en steekt ruim uit de bodem. Duikers van het Vlielander duikteam, Virgo, ontdekten het in 1998. Later, in 2002, werd het geïdentificeerd als de E47. Leden van Duikteam Equador op Terschelling wisten het boordkanon te lichten, waarop nummers stonden die terug te voeren waren naar dit wrak. In het bronzen sluitstuk stond nummer 1641. Correspondentie met het Museum of Naval Firepower in Gosport leerde dat het kanon in 1916 geplaatst was op de onderzeeboot E47.

Bijzonderheden

Ligging: Vlakbij de doorgaande scheepvaartroute, ter hoogte van Den Helder. Soort schip: Onderzeeër. Lengte: 55 m. Breedte: 5 m. Gewicht: 907 ton. Bouwer: Fairfield Shipbuilding, Glasgow. Bouwjaar: 1916. Te waterlating: 29 mei 1916. Bemanning: 31 koppen. Diepste punt: 22 m. Minst diepe punt: 20 m.

Waarschuwingen

De toren is van het wrak verwijderd, waardoor een opening is ontstaan. Het wordt ten zeerste afgeraden hier naar binnen te gaan, je kunt vast komen te zitten! Bovendien is het wrak voor de helft gevuld met zand.

Lees meer

Kenmerken HMS E 47

Bijnamen
Hydro nr. 927
Adres
N.v.t / NA
Parkeren
N.v.t.
Afstand
1,5 uur
Geschikt voor
Beginnende wrakduikers, gevorderde wrakduikers
Vergunning
N.v.t.
Toegang
Vrij toegang, kijk op wwwnorthseadiversnl ,schippers Coen en Hugo (privéboot)
Faciliteiten
Bootduik faciliteiten, geen vulstation
Watersoort
Zout
Duiksoort
Wrakduik / bootduik
Stroming
Gemiddeld
Zicht
1 - 20 m.
Zicht gemiddeld
3 m.
Diepte
22 m.
Bodem
zand
Leven
Anemoon, kabeljauw of gul, kabeljauw, krab , kreeft, platvis, steenbolk, zeester
Overige recreatie
Geen
Nood
112

Groot Online Duikkaartenarchief, 3D Wrakanimaties, Getijdenplanner, elk jaar de Duikersgids en meer. ABONNEER JE HIER

Zoek in de logberichten van deze stek

Plaats een logbericht

Nederlands English Deutsch Francais