Reconstructie duikincident Zeelandbrug
Dit bericht is geplaatst op 5 oktober 2018Eigenaar werkschip Merwestreek: "Dit was absoluut niet onze bedoeling"
Wat ging er op woensdag 26 september 2018 mis bij de Zeelandbrug met het werkschip de Merwestreek? Het duikincident dat hierbij plaatsvond schokte de duikwereld. Wij reconstrueren de gebeurtenissen van die dag met de eigenaar van het schip, Paul Cornet. Cornet is bijzonder aangedaan en werkt graag mee. Hij betreurt het incident ten zeerste en gaat samen met ons op zoek naar antwoorden.
Duiken Zeelandbrug
We beginnen meteen met de vragen die iedereen bezig houden. Waarom zijn de werkzaamheden niet gemeld? En waarom gebeurde er niets toen er vanaf de kant gewaarschuwd werd? Paul Cornet klinkt nog steeds aangedaan als hij over het incident praat. "Het heeft me dagenlang uit mijn slaap gehouden," zegt hij. "Wij zijn ontzettend geschrokken van wat er gebeurd is en de reacties die daarop volgden en ook wij worstelen nog steeds met allerlei vragen en frustraties. Maar.... één ding moet duidelijk zijn. De schipper heeft niet onverantwoord gehandeld of bewust duikers in gevaar gebracht. Wij werken zelf geregeld met duikers en kennen de veiligheidsprocedures als geen ander. Ik begrijp heel goed dat de perceptie onderwater totaal anders was maar geloof ons, dit was absoluut niet de bedoeling."
Reconstructie van de gebeurtenissen
Een reconstructie van de feiten. Op woensdagochtend 26 september 2018 vaart de Merwestreek richting de eerste pijlers van de Zeelandbrug. De afgelopen vijf maanden is voortdurend aan de Zeelandbrug gewerkt. 's Nachts ligt het schip aangemeerd bij de Val, om 's morgen weer koers te zetten richting brug. Het is die woensdag hun laatste werkdag. Nog een laatste karweitje aan een van de pijlers en dan zit de klus erop. Duikers worden er die dag niet verwacht, op dagen dat er bij de eerste twee pijlers gewerkt wordt geldt immers een duikverbod. Tijd om aan de slag te gaan. De Merwestreek kiest positie en laat haar twee spudpalen in het water zakken. Spudpalen zijn vergelijkbaar met de tempels van vrachtwagens. Ze worden gebruikt om het schip stabiliteit te geven bij omgevingsfactoren zoals wind en stroming. Het duurt even voordat de palen de bodem bereiken, de bemanning wacht rustig af.
Duikers te water
Onderwater heerst een totaal andere werkelijkheid. Het lawaai van de scheepsmotor en de neerdalende spudpalen veroorzaken angst en verwarring. Er is op dat moment een tiental duikers op locatie. Sommige van hen zien de palen op enkele meters naar beneden zakken en komen met de schrik vrij. Anderen nemen het gevaar vanaf een afstand waar en proberen zo snel mogelijk weg te komen. De chaos is compleet. Boven water wordt ondertussen rustig doorgewerkt. De vroege ochtendzon verlicht het scheepsdek als de elektrisch bediendbare spudpalen langzaam op de bodem belanden. Op dat moment hebben de eerste duikers de kant weten te bereiken. Luid schreeuwend proberen ze de schipper te waarschuwen, maar veel kan deze niet meer doen. Het schip staat al stabiel en de motor is uit. De spudpalen weer ophalen en met draaiende schroef wegvaren, zou opnieuw gevaar veroorzaken. De Merwestreek blijft liggen en als de rust is weergekeerd, worden de werkzaamheden hervat.
Miscommunicatie
Dat er iets mis is gegaan in de communicatie is dan al duidelijk. De vraag is wat? Het antwoord moet komen van de drie betrokken partijen, de Provincie Zeeland als opdrachtgever, aannemingsbedrijf Van Kessel en Cornet Nautica als verhuurder van het werkschip. "Hebben we alle drie zitten slapen," vraagt Paul Cornet zich af. "In dat geval zijn er wijze lessen te trekken, want dit mag nooit meer gebeuren." Hij is blij om samen met ons de gebeurtenissen op een rijtje te zetten en hoopt daarmee misverstanden te ontkrachten. Cornet verbaast zich weliswaar dat de duikers zich niet beter zichtbaar maakten. "Als er tijdens onze werkzaamheden een duiker te water is, hebben we er ook altijd twee aan boord als duikwacht. Waarom doen sportduikers dat ook niet? Misschien had dat het incident alsnog kunnen voorkomen." Daarmee wil hij zeker niet de problemen van zich afschuiven. Cornet richt een welgemeend excuus aan alle betrokkenen. "De schrik moet enorm zijn geweest," zegt hij. "Gelukkig is het goed afgelopen. Het onderzoek van de Provincie zal uitwijzen wat er precies gebeurd is en hoe we de Oosterschelde voor iedereen veiliger kunnen maken."
Feiten en conclusies
De gebeurtenissen zoals in dit artikel weergegeven zijn bedoeld om het incident vanuit het perspectief van de Merwestreek te laten zien. Het is een reconstructie van de werkelijkheid die niet op gedegen onderzoek is gebaseerd. Voor de feiten en conclusies wachten we het onderzoek van de Provincie af. Op de foto is de Merwestreek te zien met op de voorgrond een van de spudpalen. Helemaal rechtsachter op de foto is de tweede spudpaal te zien. Beide zijn roestbruin van kleur en aan de bovenkant wit. Op de foto is ook te zien hoe de palen door het schip het water in kunnen worden gezakt. Inmiddels kan weer veilig bij de Zeelandbrug gedoken worden. De werkzaamheden zijn op 26 september geëindigd. Het is in ieders belang dat toekomstige activiteiten gemeld worden en dat daarin geen fouten worden gemaakt. Wat er dan kan gebeuren, hebben we op 26 september kunnen zien. Bespeur jij onverwacht een werkschip of een ander gevaar? Log het op Duikersgids om snel zoveel mogelijk duikers te bereiken!
Groot Online Duikkaartenarchief, 3D Wrakanimaties, Getijdenplanner, elk jaar de Duikersgids en meer. ABONNEER JE HIER
Reageer op dit bericht