Het nieuwe vliegen naar jouw duikbestemming

Dit bericht is geplaatst op 28 april 2020
Het nieuwe vliegen naar jouw duikbestemming

Dat we anders gaan vliegen is zeker, maar wanneer?

Vroeg of laat stappen we weer in het vliegtuig. Maar hoe? Hoe vlieg jij straks naar je volgende duikbestemming. Daar wordt nu veel over gespeculeerd. Allerlei maatregelen passeren de revue. Van verplichte mondkapjes en plexiglas tussen de stoelen tot het meten van je temperatuur voor vertrek. Ook de spotgoedkope vluchten en het gedrang bij het instappen gaan tot het verleden behoren. 

Op duikvakantie na Corona 

Wanneer we weer gaan vliegen weet niemand, maar dat we anders gaan vliegen is zeker. KLM maakte vorige week, in navolging van Air France, bekend mondkapjes uit te delen indien passagiers onvoldoende afstand kunnen houden tijdens de vlucht. Andere maatschappijen voorzien hun cabinepersoneel van mondkapjes, veiligheidsbrillen, wegwerpschorten en plastic handschoenen. De maatregelen lopen, net als bij de bestrijding van het virus, overal uiteen. KLM meet op vluchten vanaf brandhaard New York de temperatuur van alle instappers. In Dubai worden bloedtesten uitgevoerd op reizigers richting Tunesië. Delta Airlines experimenteert met een app die je inseint wanneer je kunt boarden en op sommige vluchten moet je bij je paspoort een bewijs overleggen dat je Corona-vrij bent.  

Plexiglas en duurdere tickets 

Een van de meest complexe problemen aan boord is het handhaven van de ‘anderhalve meter-eis’. Plexiglas zou volgens sommige maatschappijen de oplossing moeten bieden. Hiervoor bestaan verschillende oplossingen, met als grootste probleem, het grote verlies aan stoelruimte. Vliegtuigmaatschappijen zoals Easyjet en Ryanair vrezen hierdoor hun marktpositie als prijsvechters te verliezen. Het tijdperk van de spotgoedkope tickets lijkt voorbij. Daarvoor drijft het afnemend aantal stoelen en het toenemend aantal benodigde veiligheidsmaatregelen de kostprijs teveel omhoog. Duikbestemmingen zoals Indonesië, Egypte en Malta blijven binnen bereik, maar je zult er wat meer voor over moeten hebben. Of niet? Is de vliegangst overdreven en gaan we binnen afzienbare tijd toch weer terug naar normaal?  

Toch terug naar normaal

Het risico op besmetting in een vliegtuig is in ieder geval niet veel groter dan in een kantoorruimte. Dit blijkt uit wetenschappelijke studies en computersimulaties die de verspreiding van het virus aan boord van een toestel in beeld brengen. Er zijn verschillende factoren die de risico's aanzienlijk lijken te beperken. De luchtvochtigheid is in vliegtuigen bijzonder laag en wordt voortdurend gezuiverd met filters die ook in ziekenhuizen worden toegepast. Verder komen passagiers tijdens een vlucht van vijf uur gemiddeld niet langer dan vijf minuten uit hun stoel. Wellicht is de grootste zorg niet hoe we gaan vliegen, maar wanneer. We zullen hoe dan ook met het Corona-virus moeten leren leven. Het vliegverkeer zal langzaam maar zeker weer op gang komen. En ja, er zal de komende jaren anders gevlogen worden en wellicht ook duurder en minder.  

Groot Online Duikkaartenarchief, 3D Wrakanimaties, Getijdenplanner, elk jaar de Duikersgids en meer. ABONNEER JE HIER

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit bericht

‹ Terug naar het overzicht